Små töntiga tankespinn…

Ibland dyker det upp små spontana funderingar helt utan värde och relevans i mitt huvud, men som genererar en massa frågor. Jag drar några exempel så ni fattar vad jag menar….

Först kan vi ta det här med Trashed Jeans, alltså nyproducerade jeans fulla med hål och revor. Helst ska knän och åtminstone ena skinkan hänga ut, och ju trasigare desto dyrare. Vem fick idén till det? Hur blev det en sådan trend? Varför tar man inte saxen och förstör sina jeans gratis? Och den stora frågan: Hur snyggt är det egentligen??

En annan fundering gäller fenomenet fidgetspinners och andra kommersiella uppfinningar för alla som inte vet vad de ska göra med händerna när de inte har en Iphone eller padda att hålla i. Förr i tiden rullade man helt enkelt tummarna eller drog i fingrarna tills de knäppte och knakade…just sayin’… Man undrar vad som skapar behovet av alla dessa "händiga” uppfinningar?

Sist men inte minst läste jag en sak som fick mig att fundera över hur söndercurlade och bortskämda dagens ungdom är egentligen? Några ungdomar var nämligen ute på fjällvandring men lessnade plötsligt och tyckte att det coola och macho äventyret bara var sååå jobbigt, så de larmade helt enkelt fjällräddningen för att få skjuts hem med helikopter…..

Ja, såna här små random struntsaker kan jag sitta och filosifera över när jag inte har något bättre för mig. Och om man ser till alternativet, alltså att fundera på allt det allvarligt komplicerade och obehagliga som pågår runtomkring, så är de här små töntiga tankespinnen faktiskt ganska avkopplande....